آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

دوربین مدار بسته ابزار امنیتی پر کاربرد در همه اماکن می باشد که در این وب لاگ قصد داریم تا نحوه نصب و راه اندازی آن را آموزش دهیم

  • ۰
  • ۰

در این قسمت از سایت ایلیا دیتا قصد داریم تا در مورد راهکارهای فنی انجام پروژه دوربین مدار بسته تحت شبکه صحبت کنیم.موارد ذکر شده در این مقاله جنبه عمومی دارند و در مقالات بعدی بطور تخصصی و دقیق تر در خصوص ریز نکات بحث خواهیم کرد.

فرض کنید شما برای کارشناسی نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه به یک مکان مراجعه می کنید.در این مواقع در ابتدای امر شما باید چند مورد مهم را بررسی کنید.

-تا حد ممکن سعی کنید از مسیرهای بهینه و کوتاه استفاده کنید تا طول مسیر کابل کشی شما کمتر شود.

-مورد بعدی که بسیار مهم است تعیین فواصل جهت انتخاب صحیح نوع بستر سازی که این مورد را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

-انتخاب صحیح تجهیزات که یکی از مهم ترین عوامل در جهت انجام اصولی پروژه و همچنین منطقی تر کردن هزینه تمام شده برای کاربر می باشد.

-جانمایی صحیح دوربین ها در راستای کاهش تعداد دوربین ها و همچنین پوشش کامل مناطق مورد نظر

اگر حجم پروژه شما کم است و متراژ کابل کشی محدودی دارید بهترین کار این است که مسیرهای منتهی به دستگاه nvr بطور کامل کابل کشی شوند.این بدین معنیست که به ازای هر عدد دوربین یک عدد کابل شبکه تا دستگاه nvr کشیده شود و در نهایت این کابل ها توسط یک سوئیپ شبکه به دستگاه nvr متصل گردند.

اما نصب دوربین مدار بسته تحت شبکه در مکانهایی که فواصل دوربین ها از هم بسیار زیاد است (متراژ بالای 90 متر) دارای مباحث فنی و تخصصی  مربوط به خود می باشد.تصور کنید که تعدادی دوربین در یک منطقه از مکان مورد نظر قرار دارند و تعدادی دیگر در فواصل دورتر که البته هر زون (منطقه) دارای دورربین های مدار بسته نزدیک بهم می باشند.

در این موارد کابل کشی به ازای هر دوربین امری غیر منطقی بنظر می رسد.زیرا متراژ کابل شما تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.حال راهکار چیست ؟

حال راهکار اصلی استفاده از یک سوئیچ شبکه می باشد.توسط یک سوئیچ شما می توانید دیتای مربوط به چند گره شبکه(کامپیوتر ، دوربین مدار بسته و ...) را توسط یک کابل انتقال دهید.در این موارد شما تمام دوربین های نزدیک بهم را به یک سوئیچ شبکه متصل می کنید و تنها توسط یک کابل داده های چند دوربین مداربسته را از سوئیچ شبکه به محل دیگر انتقال می دهید.

نکته مهم این است که در استفاده از سوئیچ شبکه نباید زیاده روی کرد.زیرا ممکن است ایراداتی از قبیل ip conflict در شبکه شما پیش بیاید و نیز بدلیل افزایش حجم تجهیزات واسط مانند سوئیچ و ... در صورت خرابی یکی از این تجهیزات ممکن است شبکه شما مختل شود و دوربین های مدار بسته یک زون بطور کامل از کار بیفتند.

در همین راستا باید از این تجهیزات زمانی استفاده کنید که نیاز به آنها کاملا حس شود و در صورت استفاده از این تجهیزات نیز باید مرقوبترین برند آنها تهیه شود تا بتواند نیاز پروژه را بطور کامل بر آورده کند.

مورد بعدی ما زمانی است که فواصل دوربین های مدار بسته از هم بسیار دور باشد و نتوان دیتای مربوط را توسط کابل انتقال داد.در این زمان است که باید از ارتباطات رادیویی استفاده کنید که در مقالات بعدی آموزش انواع لینک وایرلس میکروتیک را برای علاقمندان قرار خواهیم داد.

اگر بخواهیم یک شمای بصری را در استفاده از لینک های وایرلس به شما ارائه دهیم نحوه چیدمان لینک ها به این طریق می باشد که شما یک محل استقرار برای دستگاه nvr خود دارید.از تمامی محل های دور می توانید توسط دید مستقیم رادیو ها به محل قرار گیری دستگاه nvr یک لینک وایرلس را راه اندازی کنید و دیتای مربوط به هر دوربین را به محل مورد نظر انتقال دهید.

راهکارهای فنی انجام پروژه دوربین مدار بسته تحت شبکه

در خصوص تامین برق رادیو ها و سوئیچ شبکه نیز می توانید از سوئیچ های PoE و یا منبع تغذیه مرکزی استفاده کنید که استفاده از هر کدام از این تجهیزات مزایا و معاب خود را دارد.منبع تغذیه جداگانه توان مربوط به یک دوربین را تامین می کند اما یک سوئیچ PoE توان بهتری را در اختیار دوربین قرار می دهد.در عوض هزینه استفاده از سوئیچ PoE بیشتر از استفاده از یک منبع تغذیه جداگانه است و این موارد با تائیدیه کارفرما انتخاب و انجام می شوند.

مورد بعدی که بسیار مهم است انتخاب صحیح دوربین می باشد.در این موارد نیز با توجه به قیمت بالای دوربین تحت شبکه هرگز از دوربین های دارای سنسور تصویر ضعیف استفاده نکنید و همواره محصولات برندهای معتبر را تهیه کنید.

بعنوان مثال دوربین های تحت شبکه 4 مگاپیکسل با سنسور Omni Vsion دارای قیمت حدودا 230000 تومان می باشند که در هنگام خرید تصویر بسیار شفافی دارند.اما آیا پس از استفاده در طول زمان همان کیفیت تصویر را خواهند داشت ؟ این دوربین ها بدلیل دارا بودن قیمت پایین دارای عمر بسیار کوتاهی هستند که به تمام فروشندگان و نصابان محترم دوربین مدار بسته توصیه می کنیم هرگز از این تجهیزات استفاده نکنند.قیمت دوربین مدار بسته و کیفیت آن رابطه مستقیم دارند.

برای این منظور از برندهای معتبر استفاده کنید و در صرف هزینه برای دوربین مدار بسته خصاصت را کنار بگذارید و کار فرما را در خصوص عواقب خرید تجهیزات متفرقه با خبر کنید.

در خصوص جانمایی دوربین مدار بسته نیز در مقالات سایت بارها و بارها موارد مهم در این زمینه را خاطر نشان کرده ایم اما ذکر چند نکته خالی از لطف نخواهد بود

-ارتفاع نصب دوربین و انتخاب لنز مناسب از عواملی هستند که باعث می شوند تصویر پویا تری را تحویل کارفرما دهید و رضایت او را جلب کنید.برای این منظور اطلاعات خود را در مورد انواع لنز دوربین مدار بسته ، افزایش دهید.

-در محل هایی که شدت نور در کادر تصویر تغییرات بسیاری دارد سعی کنید از دوربین های WDR استفاده کنید و در صورت عدم امکان خرید این دوربین ها سعی کنید جانمایی خود را کمی تغییر دهید.

-ورودی و خروج ها را به بهترین شکل ممکن پوشش دهید.

-اگر نیاز است تا روی یک قسمت خاصی از تصویر زوم کنید از لنزهای وری فوکال استفاده کنید.

  • ۹۵/۱۱/۲۵
  • مهدی رضاییان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی