آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

دوربین مدار بسته ابزار امنیتی پر کاربرد در همه اماکن می باشد که در این وب لاگ قصد داریم تا نحوه نصب و راه اندازی آن را آموزش دهیم

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پیرو سوالات کاربران محترم کانال تلگرام دوربین مدار بسته ایلیا دیتا مبنی بر خرید دوربین مدار بسته تشخیص چهره بر آن شدیم تا توضیحاتی در مورد تشخیص چهره توسط دوربین مدار بسته و انواع روش های تهیه دوربین مدار بسته تشخیص چهره را در سایت درج کنیم.امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.
تشخیص چهره چیست و چگونه انجام می شود ؟ هر انسان دارای چهره منحصر به فردی است و چهره یکی از خصوصیات بیومتریک جهت شناسایی افراد می باشد.اثر انگشت و مردمک چشم از دیگر خصوصیات منحصر به فرد اشخاص است که جهت شناسایی آنها در سیستم های بیومتریک استفاده می گردد.
هنگامی که یک چهره در مقابل دوربین مدار بسته قرار می گیرد چه اتفاقی می افتد ؟ سیستم های پردازش تصویر چگونه می توانند تفاوت بین چهره ها را تشخیص دهند و اگر دو چهره شبیه بهم باشند آیا امکان بروز خطا در این سیستم ها وجود دارد ؟
هنگامی که یک فرد در مقابل دوربین مداربسته قرار می گیرد تصویر یک فریم از چهره او برای پردازش تصویر انتخاب می شود.سیستم های پردازش تصویر بر اساس الگوریتم های خاص و محاسبات ریاضی ، تصویر مورد نظر را به یک مجموعه اعداد تبدیل می کنند و برای هر چهره اعداد منحصر به فردی در پایگاه داده ها ذخیره می شود.حتی اگر دو چهره بسیار شبیه بهم باشند مجموعه اعداد ذخیره شده برای انها متفاوت است و اینجاست که سیستم های پردازش تصویر تفاوت بین چهره های افراد را تشخیص می دهند.
در ادامه کمی به جزئیات این محاسبات می پردازیم.بسته به استفاده از نوع الگوریتم محاسبات تشخیص چهره در دوربین مدار بسته متفاوت است.بعنوان مثال برای تشخیص چهره می توان از الگوریتم های آنالیز مولفه های اصلی یا همان PCA استفاده کرد.شبکه های عصبی نیز نوع دیگری از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تشخیص چهره افراد می باشند.
همانطور که می دانید یک فایل تصویری مانند یک ماتریس است و دارای طول و عرض می باش که بترتیب سطر ها و ستون های ماتریس ها را تشکیل می دهند.در روش آنالیز مولفه های اصلی ابتدا تصویر مورد نظر بصورت سیاه و سفید در می آید.هر رنگ در تصویر دارای یک کد عددی می باشد و هنگامی که یک تصویر به نوع سیاه و سفید تبدیل می شود ، این بازه رنگ ها بسیار کمتر می شود و برای محاسبات ریاضی ساده تر می گردد.
سپس با اعمال فیلترهای مختلف روی تصویر ، خصوصیات مختلف چهره از آن اسخراج می شود.خصوصیاتی مانند فاصله دو چشم از هم ، نوع و سایز بینی ، لب و دهان ،فواصل تمام اجزای چهره از همدیگر،سایز سر ، گوش ها  و ... مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید:

دوربین مدار بسته تشخیص چهره
حال این محاسبات به یک مجموعه اعداد تبدیل می شوند و در سیستم ذخیره می شوند.هنگام مقایسه چهره یک فرد با آنچه در پایگاه داده وجود دارد ، چهره دوم نیز در فرایند پردازش های بالا قرار گرفته و اعداد باهم مقایسه می شوند و اگر مشابهت و یا نزدیکی بازه اعداد وجود داشت یعنی چهره جدید با آنچه در سیستم وجود داشت یکسان است.

دوربین مدار بسته تشخیص چهره
برای تهیه دوربین مدار بسته تشخیص چهره شما می توانید به چندین روش عمل کنید.
روش اول استفاده از نرم افزار تشخیص چهره کامپیوتری و استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه یا وب کم و... با این روش پردازش ها توسط کامپیوتر شما انجام می شوند و شما می توانید نتایج آن را طبقه بندی کنید.
روش دوم استفاده از دوربین های مدار بسته HD  آنالوگ و یا دوربین مداربسته تحت شبکه و اتصال آنها به دی وی آر و یا NVR هایی که دارای قابلیت تشخیص چهره هستد.بعنوان مثال هایک ویژن ، داهوا و کلیه OEM  های این دو کمپانی مانند رستر ، ورتینا ، مکسرون ، 7tech و ... همگی دارای NVR ها و DVR هایی هستند که می توانند تشخیص چهره را انجام دهند و در پایگاه داده های مخصوص ذخیره کنند.

روش سوم استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه نسل است جدید که خود دوربین دارای توابع VCA می باشد و می تواند اداماتی از قبیل ذخیره و تشخیص چهره ، تشخیص خرابکاری و در کل توابع VCA  در دوربین مدار بسته را پشتیبانی کنند.

منبع خبر: سایت نصب دوربین مداربسته 

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های هوش مصنوعی و بینایی ماشین ، استفاده از دوربین های مدار بسته در این صنعت رو به افزایش است و امروزه دوربین مدار بسته عضو جدانشدنی تمام تجهیزاتی که از بینایی ماشین و سیستم پردازش تصویر و هوش مصنوعی استفاده می کنند ، می باشد.
همانطور که از نام بینایی ماشین پیداست ، ابزار های دارای هوش مصنوعی برای دیدن نیاز به یک چشم دارند که این چشم همان دوربین مداربسته می باشد.
برای اینکه یک ماشین بتواند دقیق تر عمل بینایی و پردازش تصویر را انجام دهد نیاز است تا بتواند جزئیات را بهتر ببیند.از این رو همواره نیاز به نصب دوربین مدار بسته با کیفیت و رزولوشن تصویر بالا در این ماشین ها حس می شود.
بعنوان مثال ربات هایی که می توانند موانع را تشخیص دهند و از آنها عبور کنند ، اگر دارای سنسور های تصویر برداری مناسبی نباشند نمی توانند پردازش صحیحی روی داده ها صورت دهند و نخواهند توانست تصمیمات صحیحی نیز اتخاذ کنند.
پیشرفت دانش هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته ، باعث شده است تا امروز خود دوربین ها نیز دارای امکانات مناسبی برای راحت تر کردن امورات کاربر باشند تا جایی که دوربین های نسل جدید می توانند در کارهای کنترلی و نظارتی یک ابزار بسیار سودمند باشند ف تا جایی که بدون وجود آنها حفاظت و نظارت امری بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.
بعنوان مثال تجزیه و تحلیل ترافیک بدون استفاده از پردازش تصویر ، امری غیر ممکن است.همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید شمارش تعداد خودرو ها ، سرعت تردد آنها و ثبت تخلفات بدون استفاده از پردازش تصویر و دوربین مدار بسته امری غیر ممکن است.

هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته
امروزه برای پردازش های حرفه ای تصاویر ، سیستم های مدیریت ویدئویی یا همان VMSها طراحی شده اند.VMS ها نرم افزارهای پردازش تصویری هستند که می توانند روی تصاویر ویدئویی محاسبات و پردازش صورت دهند و اطلاعات را بصورت طبقه بندی شده در پایگاه داده ها ذخیره کنند.
امروزه نسل جدید دوربین مدار بسته تحت شبکه ، مجهز به سیستم VMS داخلی می باشند و می توانند برخی پردازش های تصویر بر پایه هوش مصنوعی را بصورت داخلی و در خود دوربین صورت دهند.
بعنوان مثال محصولات دوربین مداربسته تحت شبکه کمپانی VCA technology دارای امکانات زیر هستند که در مجموع می توان از قابلیت های پردازش تصویر ، هوش مصنوعی که تحت عنوان توابع VCA شناخته می شوند:
ورودی آلارم و ذخیره تصاویر بر اساس آلارم ارسال شده
تشخیص خرابکاری ، تردد و توقف بیجا افراد در کادر تصویر دوربین 
تعقیب شخص ، خودرو و هر شی دیگر در کادر تصویر دوربین مداربسته
شمارش نفرات تردد کرده از مقابل دوربین 
کنترل ورود و خروج شامل ورود به منطقه ممنوعه، خروج از منطقه ممنوعه و ...
تشخیص سرعت اشیا و خودرو
شناسایی پلاک خودرو
تشخیص چهره افراد
تشخیص سرقت اشیا
تشخیص جا ماندن اشیا
تشخیص تغییر کادر تصویر
و بسیاری از امکانات و توابع VCA جدید که همواره در حال بهبود و گسترش می باشند.
با توجه به گسترش روزانه این توابع و رشد پردازش تصویر ، در آینده ای نه چندان دور این قابلیت ها برای کاربران خانگی نیز تبدیل به یک نیاز خواهند شد و برای جلوگیری و مقابله با انواع اقدامات خرابکارانه و دریافت گزارش های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند.
در سالهای اخیر هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته دچار تحولات بسیاری شده است و این پیشرفت همواره در حال بهبود و گسترش امکانات و کارایی می باشد.بطوریکه در نسل آینده دوربین های مدار بسته ، چنانچه این امکانات وجود نداشته باشد ، نمی تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد.

منبع:دوربین مداربسته

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

آشنایی با EOC در دوربین مدار بسته
شاید تا کنون بارها نام EoC به گوش شما خورده باشد و با این تکنولوژی آشنایی نداشته باشید.EoC مخفف Ethernet Over Coaxial و به معنای اترنت (شبکه کامپیوتری کابلی) بر بستر کابل کواکسیال می باشد.
همانطور که می دانید دوربین مدار بسته آنالوگ HD از بستر کابل کواکسیال برای انتقال تصاویر استفاده می کنند.این در حالی است که دوربین مدار بسته تحت شبکه (دوربین آی پی) از بسشتر کابل شبکه برای انتقال داده ها استفاده می کند.هنگامی که شما بخواهید چند دوربین تحت شبکه را با یک کابل شبکه انتقال تصویر دهید کافیست تا چند دوربین را به یک سوئیچ شبکه متصل کنید.
اما در دوربین مداربسته آنالوگ HD برای هر دوربین نیاز است تا یک کابل کواکسیال تصویر کشیده شود و در نهایت این کابل به دستگاه دی وی آر دوربین مدار بسته متصل گردد.
تکنولوژی EoC دقیقا برای رفع موانع استفاده از کابل کواکسیال برای انتقال داده ها در بستر شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.
حال یکی از اجزای شبکه کامپیوتری که می توانند از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه استفاده کنند دوربین های مدار بسته می باشند.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این تکنولوژی چگونه کار می کند ؟داده ها در کابل شبکه بصورت دیجیتال ارسال می شوند اما این در حالی است که داده ها روی کابل کواکسیال توسط موج های سینوسی و تغییرات ولتاژ ارسال می شوند.
هنگامی که یک المان شبکه اقدام به ارسال داده ها روی کابل کواسکیال می کند این داده ها با طول موج  فرکانس مختلف ارسال می شوند و برای هر دوربین مدار بسته یکpacket  روی کابل ارسال می شود.
حال در انتهای خط این packet ها از هم تفکیک می شوند و مشخص می شود هر سیگنال برای کدام دوربین مدار بسته است.
در شکل زیر دیاگرام نصب دوربین مدار بسته با تکنولوژی ترکیبی PoC و EoC را مشاهده می کنید.

آشنایی با EoC در دوربین مدار بسته

با کمک تکنولوژی EoC می توان دوربین مدار بسته تحت شبکه را توسط کابل کواکسیال در بستر شبکه قرار داد.همچنین کیت های ترکیبی PoC  و  EoC وجود دارند که می توانند بطور همزمان داده های شبکه را انتقال دهند و برق دوربین را نیز با همان کابل کواکسیال تامین کنند.

دوربین مدار بسته EoC تنها دارای یک عدد سوکت BNC می باشد که می تواند توان مصرفی دوربین و انتقال دیتا را همزمان انجام دهد.

آشنایی با EoC در دوربین مدار بسته
اخیرا ویدئوی های زیادی مبنی بر ساخت پکیج های آماده دوربین مدار بسته تحت شبکه با تکنولوژی ترکیبی PoC  و EoC منتشر شده است.بیشتر این ویدئو ها توسط کمپانی بی نام و نشان Joysec پخش شده اند و با مراجعه به سبد خرید وب سایت سازنده ، نتوانستیم از قیمت دوربین مدار بسته تولید شده با این تکنولوژی مطلع شویم و بستری هم برای خرید آن محیا نبود.
تا زمانی که دوربین های دارای این تکنولوژی ورود انبوه به بازار نداشته باشند و مشکلات آنها شناسایی و برطرف نشود نمی توان به قطع در مورد این تکنولوژی دوربین مدار بسته نظرات مثبت یا منفی داد.
اما آنچه که در ظاهر مشخص است این تکنولوژی مزایای زیر را با خود بهمراه دارد:
-کاهش هزینه های کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه بواسطه استفاده از کابل کواکسیال و حذف کابل برق

-افزایش متراژ پیاده سازی بستر دوربین مدار بسته تحت شبکه از 100 متر به 200 متر.
-سهولت در نصب و راه اندازی
-دریافت تصاویر با کیفیت بواسطه استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه


اما برای این تکنولوژی نیز می توان معایبی را در نظر گرفت و مهم ترین آنها اتصالات بیش از حد سه راهی های BNC  می باشد که در هنگام قطعی تصاویر،عیب یابی را سخت خواهند کرد.

منبع خبر :resource

  • مهدی رضاییان