آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

آموزش دوربین مدار بسته نصب راه اندازی

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته

دوربین مدار بسته ابزار امنیتی پر کاربرد در همه اماکن می باشد که در این وب لاگ قصد داریم تا نحوه نصب و راه اندازی آن را آموزش دهیم

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع دوربین های مدار بسته با سنسور های مختلف در بازار وجود دارند که می تون گفت یکی از مهم ترین اجزای دخیل در ارائه تصاویر با کیفیت توسط انواع دوربین مدار بسته ، سنسور تصویر آنها می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی سنسور تصویر Exmor در دوربین مدار بسته کورتک بپردازیم و همچنین انواع سنسور تصویر های رایج در دوربین های مدار بسته را با مزایا و معایب هر کدام بررسی کنیم.

در ادامه با ایلیا دیتا ، بزرگترین فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته ارائه دهنده بهترین های پکیج دوربین مدار بسته و تخصصی ترین مرجع آموزش دوربین مدار بسته همراه باشید.

انواع دوربین مدار بسته کورتک بسته به نوع استاندارد انتقال تصاویر و رزولوشن تصویر در دسترس هستند که در این میان می توان به دوربین مدار بسته تحت شبکه و دوربین مدار بسته HDCVI با تنوع محصولات بالا اشاره کرد.

اما نکته ای که برای خریداران در قیمت دوربین مدار بسته کورتک مهم است سنسور تصویر با کیفیت است که در این میان مدلهایی که دارای سنسور تصویر Exmor هستند دارای دوام تصویر بالاتر و همچنین تفکیک پذیری بهتری هستند.

در لیست قیمت دوربین مدار بسته کورتک شما می توانید در قسمت مشخصات فنی دوربین هایی که دارای سنسور تصویر Exmor هستند را از سایر دوربین ها تمایز دهید.

بسیاری از دوربین های کورتک در دو مدل Exmor و ساده ارائه می شوند که مدلهای دارای سنسور Exmor کیفیت تصاویر بالاتری از نوع معمولی دارند.همچنین سنسور های سونی از دوام و ماندگاری تصویر بالاتری به نسبت سایر سنسور ها برخوردارند و در دوربین های مدار بسته AHD نیز گرانترین و با کیفیت ترین سنسور ها ، سنسور های سونی هستند.

محبوبیت بالای سنسور های سونی باعث شده است تا انواع مختلفی از آنها با DSP های مختلف در دسترس باشد که در این بین اگر شما برای خرید دوربین مدار بسته AHD از سنسورهای سونی بی کیفیت و تقلبی استفاده کنید ، تنها هزینه بالاتری برای یک دوربین پرداخت کرده اید.

در کنار سنسور تصویر عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای بنام DSP وجود دارد که در دوربین مدار بسته AHD بهتری و گرانترین DSP ها متعلق به برند NextChip می باشند.در این بین برد های سونی با DSP های Fullhan و … قیمت بسیار پایین تری دارند که تمام آنها با نام سونی ۳۲۳ به فروش می رسند.

تفاوت تصویر این دوربین ها در شرایط مختلف نوری می تواند بسیار فاحش باشد.بعنوان مثال دوربین های مدار بسته AHD با سنسور سونی و DSP های NextChip عملکرد بسیار بهتری در نور کم دارند و این در حالی است که DSP های Fullhan مدل V30 در نور کم دارای ضعف های بازسازی تصاویر می باشند.

در همین راستا ، دوربین های HDCVI و تحت شبکه کورتک از بهتری و با کیفیت ترین DSP ها که ساخت کمپانی بسیار معتبر دوربین مدار بسته داهوا می باشد استفاده می کند و تصاویر image sensor های سونی را به بهترین کیفیت ممکن بازسازی می کنند.

در سنسور های تصویر انواع دوربین مدار بسته AHD می توان انواع H42 و H62 ، امنی ویژن ، آپتینا ، پیکسل پلاس و سونی را یافت کرد که در این بین سنسور های سونی با DSP های NextChip بهترین آنها و سنسور های امنی ویژن ضعیف ترین آنها به شمار می روند که در سنسور های ضعیف ، افت تصویر در مدت کمی پس از استفاده دوربین نمایان می شود.

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

در این پست قصد داریم تا ضمن بررسی انواع اتصالات تصویر ، نقش مهم آنها را در کیفیت تصویر و نویز تصاویر دوربین مدار بسته ،بررسی نماییم.در ادامه با ایلیا دیتا ، بزرگترینفروشگاه اینترنتی دوربین مدار بسته همراه باشید.

نویز در تصاویر انواع دوربین مدار بسته ، دلایل مختلفی دارد که در پست های قبلی نویز ناشی از منبع تغذیه بی کیفیت و طول کابل را بررسی کردیم.در این مقاله به نویز مربوط به اتصالات تصویر می پرداریم.

نویز اتصالات تصویر در دوربین مدار بسته آنالوگ رایج است و اغلب بدلیل عدم اتصال صحیح سوکت های BNC می باشد.سوکت های BNC به انواع اتصالات تصویر کابل کواکسیال گفتنه می شود که در انواع دوربین مدار بسته آنالوگ HD با تکنولوژی های HDCVI و HDTVI و AHD مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سوکت BNC عبارتند از :

سوکت BNC لحیمی که مغزی آن باز بوده و باید توسط قطع و مغزی کابل کواکسیال پر شود

نقش اتصالات تصویر در نویز دوربین مدار بسته

سوکت BNC پیچی که دقیقا شبیه به سوکت آنتن تلویزیون به کابل پیچ می شود

نقش اتصالات تصویر در نویز دوربین مدار بسته

سوکت BNC پرسی که باید توسط آچار پرس BNC به مغزی و شیلد کابل پرس شود

نقش اتصالات تصویر در نویز دوربین مدار بسته

در این میان سوکت های BNC پیچی دارای کمترین استحکام و ساده ترین حالت نصب می باشند و بدلیل سادگی ، بسیار مرسوم میباشند.اما اگر با این سوکت ها کار کرده باشید حتما دیده اید که این سوکت ها با کوچکترین فشار و تکان باعث نویز در تصاویر می شوند و رنگ های تصویر را بهم میریزند.

سوکت های BNC لحیمی نیز دارای بیشترین استحکام و البته دشواری های لحیم کردن کابل هستند که اگر خود پیاده سازی شوند می توانند مدت ها تصاویر شما را بدون هیچ نویزی به دستگاه دی وی آر انتقال دهند.

اما یکی از پر کاربردترین سومت های مورد استفاده در دوربین مدار بسته ، سوکت BNC پرسی می باشد.نصب این سوکت ها توسط آچار پرس مخصوص و بسیار ساده صورت می گیرد و اگر خوب پرس شوند میزان نویز تصاویر در آنها بسیار کم است و با تکان های ساده و جزئی نویز در تصاویر شما رویت نمی شود.

مورد بسیار مهم در تمام انواع سوکت های BNC دوربین مدار بسته اتصال صحیح آن به کابل می باشد.مثلا در اتصال سوکت های پیچی و لحیمی باید دقت داشته باشید که به هیچ وجه حتی یک رشته از شیلد کابل تصویر شما با مغزی آن اتصال بر قرار نکند.همین مورد می تواند باعث شود تا تصویر شما کاملا مختل شود.

در اتصال سوکت های BNC پرسی نیز باید از آچار مرغوب و سوکت مرغوب و کابل مرغوب استفاده کنید.زیرا در غیر اینصورت اتصال شما به خوبی برقرار نمی شود و نویز در تصاویر شما پدیدار می شود.

همواره سعی کنید از سوکت های با کیفیت بدنه بالا استفاده کنید و بهترین نوع سوکت ها را انتخاب کنید.همین هزینه کم می تواند شما را از دردسر های خدمات پشتیبانی محصولات رها کند و اگر اتصال صحیح سوکت های BNC را جدی نگیرید ، قطع و وصل شدن تصاویر می تواند به یک مشکل بسیار بزرگ برای شما تبدیل شود.

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

یکی از مشکلات عمده سیستم های دوربین مدار بسته نویز در تصاویر می باشد.در این مقاله می خواهیم به بررسی نویزی که در اثر طول کابل در سیستم دوربین مدار بسته بوجود می آید بحث کنیم و راه های مقابله با آن را آموزش دهیم.

برخی همکاران در سیستم های دوربین مداربسته از کابل تصویر ترکیبی استفاده می کنند که این کابل ها دارای کابل برق همراه با تصویر هستند و همچنین بیشتر این کابل ها ساخت چین هستند که آلیاژ چندان مرغوبی ندارند.

بیشتر این کابل ها دارای آلیاژ ترکیبی با در صد کمی مس ساخته شده اند و برخی دیگر نیز بصورت مس وار می باشند.یعنی مغزی آنها آلیاژ دیگری است و تنها لایه ی بیرونی کابل با آلیاژ مس و با یک لایه نازک پوشیده شده است.

از این رو در متراژ ها بالای ۳۰ الی ۴۰ متر افت سیگنال در این کابل ها شروع شده و اگر متراژ بیش از ۵۰ متر شود شما در هنگام دریافت تصاویر و مخصوصا زمانی که دید در شب دوربین می شود نویز بسیار قابل توجهی در تصاویر شما بوجود می آید.

دلیل این نویز چیست ؟ بدلیل قطر پایین کابل برق در این کابل ها افت ولتاژ و جریان در طول مسیر بوجود می آید.این افت ولتاژ و جریان باعث می شود تا در انتهای مسیر ولتاژ و جریان نا مناسبی به دوربین مدار بسته شما برسد و دوربین شما نتواند تصاویر را بصورت بهینه بر بستر کابل کواکسیال ارسال کند.

این در حالی است که برخی موارد دیده شده که توان مصرفی منبع تغذیه مرکزی نیز به خوبی محاسبه نشده است.بعنوان مثال برای ۱۶ عدد دوربین که مصرف جریان آنها ۱ آمپر می باد منبع تغذیه ۲۰ آمپر انتخاب مناسبی نمی باشد.زیرا بخشی از ولتاژ و جریان شما در همین سیم های بی کیفیت هدر می رود و شما نیاز به منبع تغذیه قوی تری دارید.

شاید این راهکار به نظر شما بیاید که ولتاژ ۲۲۰ ولت را در داخل کابل ترکیبی کشیده و منبع تغذیه جداگانه را در نزدیکی دوربین متصل کنیم.این مورد نیز باعث می شود تا برق ۲۲۰ ولت شما در طول مسیر روی همین دوربین و سایر دوربین ها نویز ایجاد کند و این مورد را نیز در نظر داشته باشید که قطر کابل شکا به هیچ وجه مناسب برق ۲۲۰ ولت شهر نیست.

بهتری راهکاری که برای رفع نویز این پروژه ها می توان در نظر گرفت این است که ضمن در نظر گرفتن منبع تغذیه مرکزی با قدرت ولتاژ ورودی را نیز کمی افزایش دهید تا تصاویر شما بهبود پیدا کنند.

زیرا با افزایش ولتاژ خروجی یک منبع تغذیه مرکزی ، جریان آن کاهش می یابد و البته که شما باید این آزمون و خطا را در حالتی صورت دهید که دید در شب تمام دوربین های شما روشن می باشد و هر دوربین در حالت ماکزیمم توان مصرفی اش باشد.

روی هر منبع تغذیه مرکزی یک پتانسیومتر برای رگوله کردن ولتاژ وجود دارد که می تواند تا نیم الی ۱ ولت افزایش یا کاهش ولتاژ را هندل کند.شما باید این تغییرات را صورت دهید تا به تصاویر صاف و یکدست برسید.

چنانچه طول کابل شما بیش از مقادیر ذکر شده است باید منبع تغذیه ای را انتخاب کنید که دارای خاصیت رگوله کردن ولتاژ بیش از ۱ ولت باشد.زیرا افت ولتاژ دوربین شما در مسیر بیشتر از یک ولت بوده است.

توجه : موارد فوق به این معنی نیست که یک دوربین مدار بسته برای ارسال تصاویر صاف و شفاف فقط و فقط باید ولتاژ ۱۲ ولت را دریافت کند.انواع دوربین مدار بسته ین تا در صد خاصی تلورانس ولتاژ را قبول می کنند که این مورد ربطی به قیمت دوربین مدار بسته ندارد و بعنوان مثال ولتاژ ۹ ولت نیز برای برخی دوربین ها در کارکرد آن هیچ اختلالی ایجاد نمی کند.

اما در موارد استفاده از کابل های ترکیبی افت سیگنال و ولتاژ بدلیل کیفیت پایین کابل اتفاق می افتد که باید با راهکار ارائه شده با آن مقابله کرد.

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

تکنولوژی AHD و سایر انواع دوربین های مدار بسته آنالوگ HD همواره در حال بروز رسانی و افزایش رزولوشن و کیفیت تصویر می باشند.کمپانی های تولید کننده چیپست های تصاویر نیز همواره در حال بهبود سنسور ها به منظور افزایش رزولوشن تصاویر و دقت بالای تفکیک پیکسل ها می باشند.

در تکنولوژی دوربین مدار بسته AHD و سایر تکنولوژی های آنالوگ HD بر بستر کابل کواکسیال نیز ارائه کنندگان DSP ها در حال افزایش پهنای باند ارسال شده بر بستر کابل کواکسیال هستند تا بتوانند تصاویر با رزولوشن بالاتر و پهنای باند بیشتر را بر این بستر انتقال دهند و این همکاری ها و رقابت ها همواره به افزایش کیفیت تصاویر انواع دوربین مدار بسته منجر شده است.

زمانی که دوربین های مدار بسته آنالوگ با بالاترین تی وی لاین نیز نمی توانستند نیاز کاربر را برطرف کنند و این تکنولوژی در حال منسوخ شدن بود به یکباره شرکت nextchip اقدام به تولید DSP هایی نمود که می توانستند تصاویر را تا رزولوشن ۱ مگاپیکسل روی بستر کواکسیال انتقال دهند و همین نقطه انقلابی در سیستم های مدار بسته آنالوگ پدید آورد.

پس از مدت کوتاهی از ارائه دوربین مدار بسته AHD با رزولوشن ۷۲۰p نسخه دو مگاپیکسلی و با رزولوشن ۱۰۸۰p ارائه شد که در ابتدای ارائه این تکنولوژی مشکلاتی از قبیل قطع و وصلی تصاویر و … وجود داشت که در مدت بسیار کوتاهی رفع گردید و نسخه دو مگاپیکسلی دوربین های مدار بسته AHD ارائه شدند.

این روند افزایش رزولوشن تصاویر تا به امروز ادامه داشته است و آخرین نو آوری این تکنولوژی توسط سونی و نکست چیپ با رزولوشن ۵ مگاپیکسلی ارائه شده است.

سنسور تصویر سونی imx326 یک سنسور ۶٫۱۵ میلی متری است که توان ارائه تصاویر تا رزولوشن ۶ مگاپیکسل را داراست و می تواند این میزان پیکسل را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه انتقال دهد.

این سنسور بر روی انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه و دوربین های ۴ در ۱ با تکنولوژی های HDTVI و HDCVI مورد استفاده قرار گرفته است.

این سنسور نیز مانند بسیاری از سنسور های تولید شده توسط سونی به تکنولوژی Exmor مجهز می باشد که می تواند کاهش نویز و بهبود بازسازی تصاویر را به همراه داشته باشد.

مهم ترین نقطه قوت این سنسور تکنولوژی StarVis می باشد که مانند تکنولوژی Dark fighter دوربین مدار بسته هایک ویژن و یا starlight در انواع دوربین مدار بسته داهوا  و برنددوربین مدار بسته کورتک اقدام به بازسازی تصاویر رنگی در نور بسیار کم محیط می کند که دموی این تکنولوژی را می توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

 

سنسور فوق دارای خروجی های مختلف تصاویر با نسبت های طول و عرض متنوع از قبیل (۳:۲, ۴:۳, ۱۶:۹, ۱:۱) می باشد که برای تمام کاربری ها و انواع مانیتور ها مناسب می باشد.

در کنار این سنسور برای انواع دوربین مدار بسته AHD برد فوق دارای DSP شرکت نکست چیپ مدل ۲۴۷۵H بوده که بهترین نوع پردازنده تصاویر در دوربین های AHD به شمار می رود.

تصویر زیر قسمتی از شات گرفته شده توسط این سنسور تصویر با FH8538M DSP Fulhan و با رزولوشن ۱۰۸۰p می باشد.

دوربین مدار بسته AHD با رزولوشن 5 مگاپیکسل و سنسور سونی imx326

  • مهدی رضاییان
  • ۰
  • ۰

اگر قصد خرید دستگاه دی وی آر دوربین مار بسته را دارید باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.با ایلیا دیتا ، بزرگترین سایت آموزشی دوربین مدار بسته و بزرگترین فروشگاه اینترنتی دوربین مدار بسته همراه باشید.

برای خرید دستگاه دی وی آر دوربین مدار بسته باید ابتدا از سازگاری دستگاه دی وی آر با دوربین های خود اطلاع حاصل کنید.بعنوان مثال اگر شما از دوربین مدار بسته HDCVI استفاده می کنید ، باید دستگاهی را انتخاب کنید که از این تکنولوژی پشتیبانی کند.

سازگاری تکنولوژی در انواع دوربین ها بسیار مهم است.بعنوان مثال انواع دوربین مدار بسته AHD دارای رزولوشن تصویر متفاوتی هستند که باید دستگاه شما آن را پشتیبانی کند.

اگر دوربین های شما HD می باشد می توانید انواع دستگاه دی وی آر دوربین مدار بسته AHD را خریداری کنید اما چنانچه شما دوربین های دارای رزولوشن تصویر ۲mp و بالاتر دارید باید دستگاه های با قابلیت پشتیبانی از دوربین های فوق را تهیه کنید.

در مورد تکنولوژی های HDCVI و HDTVI نیز باید دقت داشته باشید که نوع دوربین ها با دستگاه مورد نظر شما در یک سری استانداردی قرار داشته باشد.برای مثال دستگاه های قدیمی Turbo HD و HDCVI دوربین های سری جدید را پشتیبانی نمی کنند و البته اینکه دستگاه های برندهای OEM در این دو تکنولوژی نیز می توانند محصولات برند اصلی را پشتیبانی کنند.

بعنوان مثال برای دوربین مدار بسته داهوا می توانید از برند دوربین مدار بسته کورتک استفاده کنید و برای دوربین مدار بسته هایک ویژن می توانید از برندهایی مانند ورتینا استفاده کنید.

اما پس از سازگاری تکنولوژی مهم ترین مساله در خرید دستگاه دی وی آر نرخ فریم دستگاه می باشد.دستگاه های دی وی آر ارزان قیمت دارای نرخ فریم کم در ذخیره سازی تصاویر هستند و چنانچه برای امنیت اماکن از دوربین مدار بسته استفاده می کنید ، باید بدانید که نرخ فریم کم می تواند در بازبینی تصاویر و استخراج موارد مهم برای شما مشکل ساز باشد.

برخی فروشندگان نیز از همین راه وارد شده اند و دستگاه های کم قیمت را بجای دستگاه های اصلی به فروش می رسانند.

دستگاه های دی وی آر تکنولوژی های AHD دارای پردازنده داخلی HiSilicon هستند که این پردازنده نیز نسخه های متفاوتی دارد.اما برخی دستگاه ها دارای پردازنده های ضعیف تری هستند و لازم به ذکر است که علاوه بر بی کیفیت بودن این پردازنده ها ، عمر و سرعت آنها نیز بسیار پایین است و در برخی موارد دچار هنگ کردن سیستم عامل دستگاه دی وی آر می شوند.

برای خرید دستگاه رکوردر تحت شبکه نیز باید ابتدا با پروتکل و رزولوشن تصویر دوربین های خود آشنایی داشته باشید تا بتوانید دستگاهی را خریداری کنید که بتواند از دوربین های شما به خوبی پشتیبانی کند.

پروتکل مشترک انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه ONVIF می باشد که نسخه این پروتکل نیز بسیار مهم است.

برای خرید دستگاه دی وی آر مناسب باید به نرخ فریم و نوع پردازنده دستگاه توجه ویژه ای شود و نوع تکنولوژی دوربین های مورد استفاده بسیار مهم است.لازم به ذکر است که تمامی موارد ذکر شده در پست بالا در مواقعی می باشد که دستگاه دی وی آر شماآسیب دیده است و قصد خرید دستگاه دی وی آر جدید را بصورت جداگانه دارید.

  • مهدی رضاییان